Організація
сімейного дозвілля дітей
Відпочинок дітей, так само як і їхній робочий час, потрібно правильно
організувати. Не можна допускати, щоб вихідні дні стали для дітей — днями неробства
й нудьги. «Ледарство — мати пороків», — говорить народна мудрість. У ці слова
вкладений глибокий педагогічний, зміст. Діти, у яких багато вільного часу, які
безцільно блукають по вулицях, часто починають порушувати порядок і дисципліну.
Разом з тим від безладного проведення часу вони швидше, стомлюються, виснажують
свої сили.
Треба навчити дітей весело й розумно відпочивати, відновлювати сили. Від
правильної організації вільного часу дітей багато в чому залежить їхня
працездатність.
Особливо важливо добре організувати вихідний день школярів. Школам
заборонено давати домашні завдання на вихідний день. Школярі, що навчаються в
першу зміну, готовлять уроки в суботу, а учні другої зміни мають можливість
виконати домашні завдання в понеділок ранком. Вихідний же день треба цілком
використовувати для відпочинку й розваги дітей. Зрозуміло, у кожній родині
вихідні дні дітей протікають по-різному. Мати чотирьох учнів на батьківських
зборах розповіла: вихідні дні в нас протікають по-різному, залежно від того, які
заходи в ці дні проводить школа і яка участь моїх дітей у цих заходах.
Доводиться рахуватися також з порою року й з погодою. Звичайно після сніданку
молодші діти йдуть гуляти, а старші допомагають по господарству, після обіду
можна відпустити старших у кіно або погуляти. Влітку й восени в денні години є
можливість виїхати до лісу. По вечорах читаємо вголос книги».
Багато батьків свої вихідні дні намагаються проводити разом з дітьми.
Особливо цінні прогулянки з дітьми у святкові дні: новорічні свята, 8 березня,
Пасхальні свята, Перше травня, 9 травня, 24 серпня - день незалежності України
й ін. Вони залишають велике враження в дітей. Гарно прикрашене місто,
ілюмінація, портрети й плакати, святковий настрій батьків — все це викликає в
дітей радість і надовго запам'ятовується в пам'яті. У ці дні діти, веселі і
святково вдягнені, гуляють з батьками по жвавих вулицях, бувають у дитячому
театрі або в клубі на дитячому ранку, грають із іншими дітьми в обстановці
святкового підйому й разом з подарунками несуть враження радості й щастя. Ці
переживання сприяють вихованню дітей у дусі патріотизму до своєї держави, до
звичаїв свого народу, регіону, у дусі любові до свого народу.
Для дітей особливо корисний відпочинок активний, пов'язаний з фізичними
вправами, різноманітними рухами, туристськими походами, спортивними іграми.
Тому батькам потрібно подбати про організацію походів і подорожей, спортивних
ігор і розваг. Діти люблять заняття, пов'язані зі зміною місць, з новими
враженнями. Це прагнення дітей до нових місць і необхідно використовувати для
організації їхнього активного відпочинку у вихідні дні й під час шкільних
канікул.
Варто заохочувати колективні заняття й розваги дітей у години дозвілля.
Різні ігри, спільне читання, відвідування кіно, театрів, музеїв — все це
зближає дітей і розвиває в них навички колективізму, спільності інтересів.
Вільний час у школярів буває не тільки у вихідні й святкові дні, але й у
звичайні робочі дні, після готування уроків. Потрібно стежити за тим, щоб цей
час діти проводили головним чином на повітрі, займалися спортом, рухливими
іграми.
Важливими формами організації дозвілля дітей є також заняття фотозйомкою,
конструюванням, авіамоделюванням і т.п. Таке переключення досить корисно. У
процесі діяльності діти привчаються до праці й дисципліни, здобувають коштовні
практичні навички. Серйозну помилку допускають ті батьки, які прагнуть надати
своїм дітям готові розваги й задоволення, які не вимагають від них затрат
якихось зусиль. Це суперечить дитячій натурі, особливостям дітей, які прагнуть
до активності й самостійності.
Дозвілля це особлива сфера соціалізації дітей, у якій природно реалізуються
їхні інтереси і потреби, особистісні і соціальні амплуа, розвивається
активність, творча ініціатива, здійснюється пошук нових ціннісних орієнтирів
шляхом вільного вибору видів діяльності. Дозвілля визначається як особлива
сфера життя особи та суспільства, що містить великі можливості для виховання
дитини, становлення й розвитку особистості, набуття досвіду вирішення життєвих
проблем. У процесі дозвіллєвої діяльності формуються ціннісні орієнтації,
культурні потреби, смаки, емоційно-вольова сфера дітей та молоді.
Виходячи з того, що культура суспільства являє собою складну багатогранну
систему, складовими якої є мова, мистецтво, наука, політика, релігія, традиції,
звичаї, ідеологія, під дитячою дозвіллєвою культурою розуміється стан і рівень
організації дозвілля дітей в суспільстві на певному етапі його розвитку. Дитяча
дозвіллєва культура втілює національні, етнорегіональні, сімейні та дитячі
традиції (духовні, святкові, художні, ігрові), відтворює світосприйняття
дитини, сприячи реалізаії різноманітних потреб особистості (пізнавальних,
комунікативних, творчих, естетичних, розважальних, гедоністичних). Дозвіллєва
культура особистості являє собою певну інтегративну якість, що виявляється на
індивідуальному рівні організації вільного часу, реалізується через систему
установок, знань, цінностей, емоцій у різноманітних видах дозвіллєвої
діяльності (грі, художній і технічній творчості, спорті, спілкуванні).
Дозвіллєва діяльність розглядається науковцями як певний
спосіб виявлення суспільних відносин, форма функціонування і розвитку
суспільства, спосіб життєдіяльності людини, її індивідуального самоствердження
та спілкування, усвідомлення свого буття у часовому континіумі
– минулому, сьогоденні та майбутньому; процес активного
засвоєння особистістю суспільних та виробничих відносин, що залежить від
інтересів і потреб її політичного, культурного та морального розвитку;
підсистема духовного та культурного життя суспільства, що поєднує в собі
соціальні інститути, які забезпечують поширення та активне засвоєння культурних
цінностей з метою формування творчої особистості.
Таким чином, дозвілля має значний виховний потенціал у
формуванні громадянських якостей дітей та підлітків, що може бути спрямований
на національне виховання підростаючого покоління.
Велике значення в організації дозвілля дітей має
специфіка педагогічної праці вчителя з організації культурно-дозвіллєвої
діяльності учнів. В організації навчально-виховного процесу вищої педагогічної
школи, незважаючи на кардинальні зміни в соціокультурних пріоритетах та
інноватизацію шкільної практики, дотепер не відбувається перехід на підготовку
нового типу фахівців – менеджерів навчально-виховного процесу, здатних до
продуктивної реалізації функцій педагогічної праці з організації
культурно-дозвіллєвої діяльності учнів. Причиною цього є застарілий зміст
загальнопедагогічного компонента вищої професійної освіти, недосконалість її
культурологічної складової, а також порушення пріоритету форм і методів
професійного виховання і самовиховання майбутнього вчителя, неможливості його
повноцінної самореалізації у сфері дозвілля.
Культурно-дозвіллєва діяльність дітей — це любительська
діяльність, яка будучи пов’язаною з організацією їхнього вільного часу та
відпочинку, виконує певну виховну мету через реалізацію соціально-педагогічної
(забезпечення можливостей вільного обрання особистісно та суспільно
спрямованих, корисних, цікавих і привабливих для них видів любительської
діяльності); інформаційно-освітньої (стимулювання активного набуття дітьми
знань самостійним шляхом; розвиток їхніх пошуково-творчих здібностей та вмінь;
набуття ними навичок практичного застосування отриманих знань);
творчо-розвивальної (актуалізація потреб дітей щодо творчого самовизначення та
самовираження шляхом залучення їх до мережі дозвіллєвих науково-технічних
гуртків, художніх і музичних студій, колективів ужиткового мистецтва та інших
аматорських об’єднань з обов’язковою демонстрацією результатів творчої праці
через організацію виставок, експозицій, концертів і т. ін.) та
рекреаційно-розважальної (забезпечення фізичної розрядки особистості, зняття у
неї інтелектуальної втоми і нервової напруги, збагачення позитивними емоціями)
функцій.
Під організацією культурно-дозвіллєвої діяльності ми
розуміємо двобічний процес, де органічно поєднуються опосередкований
педагогічний вплив вихователя, учителя з активною самодіяльністю дітей, їхньою
свободою при виборі видів і форм дозвілля та способів заповнення його змісту.
Специфіка організації культурно-дозвіллєвої діяльності зумовлена особливостями
її об’єкта (який одночасно є суб’єктом вільного вибору змісту, форм і видів
дозвілля) — дітей, характером їхнього дозвіллєвого спілкування (високий рівень
психологічної сумісності, взаєморозуміння і уваги; чуйність і емпатія;
виключення безапеляційного вказівного тону) з вихователем, учителем (як носія
соціокультурного досвіду і посередника поміж дитиною та культурою, тобто суб’єкта
педагогічного супроводу й керівництва), змістом (“будівельний матеріал” для
педагогічного проектування й засвоєння учнями) та засобами опосередкованого
педагогічного впливу (форми, методи, прийоми).
Педагогічна праця вихователя або вчителя з організації
культурно-дозвіллєвої діяльності реально проявляє свою сутність, з одного боку,
як специфічна система, структура якої ґрунтується на єдності гностичного,
проектувального, конструктивного, комунікативного й організаційного
компонентів, а з іншого, — як безперервний процес, цілісний акт якого у своєму
складі має чотири провідних етапи: орієнтувальний — підготовки (гностична й
проектувальна функції); моделювальний — ухвалення (проектувальна та
конструктивна функції); виконавський — реалізації (організаційна та
комунікативна функції) й рефлексивний — контролю якості виконання ухвалених
педагогічних рішень щодо організації культурно-дозвіллєвої діяльності дітей
(гностична функція).
Як
створити партнерську взаємодію між батьками та дітьми
У сімейному вихованні дитини, в постійних контактах із нею батькам
необхідно прагнути до виникнення між ними почуття довіри, до безболісного
подолання різних непорозумінь, до педагогічної доцільності у створенні умов
виховання. Як це досягається? У різних ситуація - по-різному, але є й свої закономірності
та універсальні підходи. Ефективним засобом усунення суперечності між станом
залежності і почуттям провини є гра. Вона формує розуміння спільності деяких
проблем дітей і дорослих, а розв'язання їх у грі допомагає дітям краще засвоювати
соціальні норми і ролі, які відповідають їхній статі і соціальному статусу. Гра
для дитини дошкільного віку є провідним і найбільш природним видом діяльності,
важливою умовою повноцінного розумового, морального, естетичного, фізичного
розвитку, її соціалізації у суспільстві. Дитячі ігри взагалі - це єдина
природна праця дитини, до якої вона береться без примусу і зовнішнього впливу.
Водночас вони є чудовим засобом прищеплення практично всіх якостей характеру,
які ми цінуємо у людей, але які часто намагаємося прищеплювати вербальними,
тобто словесними, методами або простим привчанням, навчанням чи вправлянням.
Граючись, дитина вчиться жити. Під час гри вона досить легко опановує,
розуміє суть і запам'ятовує її основні правила. В подальшому такі навички їй
знадобляться, зокрема під час навчання у школі. Більше того, під час гри,
залежно від її ходу, дитина мусить оцінювати ситуацію і самостійно ухвалювати
рішення; пізнає потребу співробітництва, привчається поважати права іншого
учасника гри, навчається стримувати себе і свої негативні емоції; натомість
виробляти доброзичливість і щирість. Жодна інша діяльність не здатна дитині
дошкільного віку дати стільки позитивних емоцій, які так потрібні їй для
здорового психічного і фізичного розвитку. Не меншу користь приносять ігри і в
старшому віці, але за умови поглиблення їх соціального змісту.
Мала дитина, як було помічено ще К.Д.Ушинським, "...безперервно
потребує діяльності і стомлюється не від неї, а від її одноманітності..."
Навіть поєднання різних видів діяльності не викликає різкої зміни динамічних
стереотипів, не порушує духовної рівноваги дитини, а стає послідовним
фрагментом її життя, який розгортається безпосередньо. Головне - не допускати
(особливо у віці до 3-х років) різкого, швидкого переходу з одного виду
діяльності на інший, який не має з попереднім ніякого логічного зв'язку, тим
більше, якщо він мало відомий або зовсім невідомий дитині. Це викликає протест,
небажання, навіть хворобливий страх перед тим новим, що пропонують. Ось чому
діти болісно реагують на те, що їх відволікають від іграшки або гри, яка їх
цілковито захоплює.
Безапеляційно втручаючись у світ дитячої гри, дорослі травмують руйнують
світ фантазій, травмують психіку дитини, деформують її уяву або, зрештою, дають
хибні зразки поводження з почуттями інших та ставлення до продуктів їхньої
праці. Тому так важливо бути тактовними з дітьми, зайнятими іграми та
іграшками. Не поспішайте їх зупиняти, навіть якщо у вас є свої плани - навпаки,
знайдіть час, поцікавитися, якою грою захоплена ваша дитина і в чому її зміст;
ненав‘язливо приєднайтесь - підіграйте, і ви відчуєте особливу вдячність
дитини, її зацікавленість вами. Завдяки ігровій ситуації ви зможете навчити
дитину чогось пізнавального та корисного. Як засвідчують спостереження, дошкільники
дуже люблять гратися в такі ігри, як "Дочки - матері",
"Дім", "У гостях" та інші. Їх сюжети батьки завжди можуть
спрямувати на засвоєння певних правил співжиття у сім‘ї, виконання обов‘язків і
дотримання етики поведінки та взаємин.
Керуючись народною мудрістю про те, що "дітей легше виховувати, аніж
перевиховувати" та "розпочинати виховувати потрібно тоді, коли
дитятко ще поперек ліжка лежить", потрібно завжди опікуватися тим, що, як
і з ким робить ваша дитина. А щоб спрямовувати її на позитивні думки і гарні
вчинки, доцільно велику увагу приділяти іграм морального змісту: вони можуть
бути як рухливими, скажімо, вдень, так і досить спокійними - перед сном.
Позитивний виховний ефект мають такі ігри, як "Чарівне слово"
(коли кожне прохання і дію необхідно супроводжувати належним добором і
вживанням ввічливих, приємних слів); "Магазин однієї покупки" (коли
дитина уявно потрапляє в ситуацію вибору, за якої з великої пропозиції різних
можливих бажань має право обрати тільки одне. До речі, подібну ситуацію „у
магазині" можна використовувати для того, щоб діти орієнтувалися в
можливостях сімейного бюджету, у корисності чи зайвині окремих речей; вчилися
робити усвідомлений вибір, за який їм самим доведеться відповідати в разі
невдачі); "Добре - погано" (коли в ігровій ситуації дитині
розкривається сутність доброго та поганого, і в неї формується система уявлень
про причиново-наслідкові зв‘язки різних дій, вчинків і поведінки загалом) тощо.
Подібні ігри завжди сприятимуть формуванню уявлень дитини про ввічливість, про
першочерговість бажань та потреб, про можливості їх задоволення і розвиватимуть
та збагачуватимуть її мову, навіть якщо ви й не будете чітко означувати перед
собою подібну мету виховання.
Не менш важливою для дитини будь-якого віку є можливість побути наодинці зі
своїми думками. Адже численні життєві враження потребують усвідомлення і
закріплення. Тому не тривожте дитину нетерміновим до неї звертанням - краще
поспостерігайте за нею, за виразом її обличчя, поглядом, рухами. Спробуйте
вгадати її настрій, зрозуміти його причину, відзначити про себе, наскільки
адекватно до ситуації вона виявляє емоції. Такі спостереження дозволять батькам
глибше і краще зрозуміти свою дитину, налагодити з нею довірливі стосунки, а
при потребі навчати її адекватного вияву емоцій.
Дитина, яка в ранньому віці потребувала насамперед суто фізичного контакту, по мірі дорослішання шукає вже зовсім інші форми уваги до себе з боку дорослих: вона прагне співчуття, усмішки, спілкування. У дошкільному віці, як правило, намагається першою заговорити, задає численні запитання, які змістом до безкінечності йдуть від одного "Чому?" до іншого "Чому?". Відповідно різних батьківських реакцій вона починає усвідомлювати, що інші люди мають думки й уподобання, які відрізняються від її суджень, мають свої наміри, які також не завжди збігаються з її власними. Це розуміння надзвичайно важливо підтримувати у дитині й тоді, коли вона дорослішає, що дозволить пом‘якшити дитячий егоїзм, зняти можливе напруження взаємин.
Дитина, яка в ранньому віці потребувала насамперед суто фізичного контакту, по мірі дорослішання шукає вже зовсім інші форми уваги до себе з боку дорослих: вона прагне співчуття, усмішки, спілкування. У дошкільному віці, як правило, намагається першою заговорити, задає численні запитання, які змістом до безкінечності йдуть від одного "Чому?" до іншого "Чому?". Відповідно різних батьківських реакцій вона починає усвідомлювати, що інші люди мають думки й уподобання, які відрізняються від її суджень, мають свої наміри, які також не завжди збігаються з її власними. Це розуміння надзвичайно важливо підтримувати у дитині й тоді, коли вона дорослішає, що дозволить пом‘якшити дитячий егоїзм, зняти можливе напруження взаємин.
Проте не варто чекати швидких результатів - обопільне розуміння, яке лежить
в основі партнерства між батьками й дітьми, не завжди складається легко, просто
і швидко. Йому дуже шкодить моралізування, менторський тон. Тож потрібне
терпіння та розуміння того, що воно досягається значно складніше, коли не
приділяти цьому належної уваги або коли праця і домашні клопоти вкрай обмежують
спілкування з дітьми. За тими хатніми клопотами можна втратити і дитину. То ж
саме її особистість має бути на першому місці. З роками така доброзичливість і увага
дитини буде повернута до вас.
Взагалі спілкування можна вважати універсальним методом виховання. Завдяки
йому людина утверджується в житті, впливає на когось і сама перебуває під
впливом інших, отримує інформацію про зміст довкілля і захищає себе.
У психології процес спілкування ділиться на три основних види:
-соціально-орієнтоване (спрямоване на суспільну думку, на те "що
прийнято і неприйнято; що скажуть інші);
-предметно-орієнтоване (на світ речей, який оточує нас);
-особистісно-орієнтоване (на конкретних людей).
Кожний із цих видів передбачає пізнання людиною, зокрема дитиною, довкілля,
самої себе та свого місця у соціумі. Всі вони представлені в сімейному
спілкуванні, і не може навіть стояти питання про те, яке з них важливіше для
становлення дитини як особистості. Пріоритети визначаються конкретними
обставинами, віком дитини, її потребами вчасного розвитку та індивідуальними
особливостями. Спілкування може відбуватися як з ініціативи батьків, так і з
ініціативи дітей. Однак довірливе спілкування не може бути нав'язливим, воно
має виникнути з природного бажання іншої сторони.
Процес контактування проходить у своєму розвитку певні етапи (стадії).
Затримка того чи іншого або спроба якийсь із них пропустити, "перескочити"
можуть зруйнувати взаємодію.
Отже, успіх процесу взаємодії значною мірою залежить від послідовності його
розвитку та здійснення переходу на іншу стадію тільки за наявності певних ознак
контакту. Такими умовними етапами (стадіями) контактної взаємодії можна вважати
• виникнення бажання;
• пошук спільних інтересів;
• реалізацію способів індивідуального впливу і взаємної адаптації через
погоджену взаємодію.
Забезпечувати спілкування також можна на різних рівнях:
• вербальному (словесному);
• безслівному;
• підсвідомому.
Останній чинник зумовлює особливий вплив не тільки того, про ЩО говорять, а
й ЯК говорять. Отож найголовнішою умовою контакту між людьми, й особливо між
батьками та дітьми, є щирість і чесність, до яких діти особливо чутливі.
Найбільш поширеними засобами - голос (його тембр і сила), погляд, лексика,
інтонація мовлення.
Вельми важливим моментом під час спілкування є, напевне, взаємний емоційний
контакт, сповнений вражень і задоволення. Як свідчить практика, батьківське
виховання - це, перш за все, кропітка і тяжка у повному розумінні слова робота
з налагодження міцного і постійного психологічного контакту з дитиною. Основою
такого невимушеного контакту завжди постає щира зацікавленість батьків усіма
справами дитини, вміння будувати діалог, який ґрунтується на принципах партнерства,
рівноправ'я, взаємоповаги, визнання, розуміння та знання своєї дитини батьками.
Дорослим важливо пам'ятати що діалог не можна перетворювати у монолог, тобто
щоб замість партнерського спілкування не зосереджуватися тільки на собі чи
тільки на дитині. В таких випадках контакт буде втрачений.
З огляду на це надзвичайно важливо, щоб у процесі реалізації взаємин
"Я - ТИ" акцент ставився не на "Я" чи на "ТИ", а
на їх зв'язок, який об'єднує два різних особистісних світи. Вияв цього "Я
- ТИ" можливий за умови довіри вихованця до вихователя (дитини до
батьків), що ґрунтується на механізмі емпатії. Отже, момент єднання -
обов'язковий фактор досягнення виховних цілей. Все це слушно й актуально і для
сім'ї та сімейного виховання дітей, яким необхідно почуватись не тільки
улюбленцями своїх рідних, а й потрібними їм, навчитися здатності розуміти інших
і бути готовими завжди прийти їм на допомогу, в тому числі і добрим словом.
До компонентів (складових) спілкування між батьками і дітьми насамперед
відносяться:
• зворотній зв'язок;
• взаємна повага;
• уважне слухання;
• активне слухання;
• відвертість;
• розуміння;
• обов'язки;
• різноманітність;
• запобігання припущенню;
• виразність.
Спілкування з дітьми дошкільного віку доцільно базувати на цих компонентах.
Важливим фактором взаємин батьків і дітей є високий рівень їх
взаєморозуміння, для встановлення якого необхідна здатність розуміти одне
одного, вміння бачити за зовнішньою стороною поведінки її істинність - мотиви
дій, висловлювань, емоційних реакцій.
Особливості стосунків батьків і дітей, пов'язані з рівнем їх
взаєморозуміння, формують і специфічний стиль спілкування між ними. Деякі
батьки будують стосунки з дітьми на довірі й повазі. Інші вважають, що не
обов'язково переконувати дітей у правомірності своїх вимог. У першому випадку
формується дружній стиль спілкування, який ґрунтується на проханні, пораді,
доброму гуморі, підбадьорюванні, тобто такий, який сприяє формуванню в дітей
почуття власної гідності, розвиває максимальну самостійність і доброзичливість;
у другому - складається наказовий (командний) стиль спілкування, який
проявляється в безапеляційному тоні, вимогах безумовної слухняності, в
надмірній різкості, залякуванні тощо. Він формує скритність, безініціативність,
озлобленість, жорстокість, низький рівень людської самоцінності, звичку до
сліпої підкори.
Кожний із цих способів спілкування впливає на емоційний стан дітей. Якщо
доброзичливість і делікатність між батьками й дітьми створюють хороший настрій,
приплив енергії, то командний стиль викликає образи, роздратування, зниження
загального життєвого тонусу, пригнічений настрій. Від стилю спілкування
залежать і виховні можливості сім'ї. Позитивні емоційні контакти батьків із
дітьми полегшують виховний вплив на них, негативні - ускладнюють. А загалом
спілкування між батьками й дітьми здебільшого має педагогічні засади і
ґрунтується на духовному контакті. Без душевної спорідненості, як правило,
виховання не буває. В основі духовного контакту лежить спільність прагнень:
батьки (як і діти) хочуть, щоб їх любили.
Важливим моментом у налагодженні сімейних стосунків є розуміння дорослими
того, що права та обов'язки дітей і батьків у сім'ї взаємно доповнюють одне
одного, але не збігаються. Ось чому мати з батьком мають обережно й тактовно
застосовувати свій авторитет, поступово переходячи від прямого впливу на дитину
до формування в неї з її дорослішанням дедалі більшої незалежності й
самостійності.
Співвідношення обопільних інтересів і прав слід розглядати як величину, що
змінюється залежно від рівня розвитку дитини, а також від обраної дорослими
форми або норми взаємин, до якої діти повинні пристосуватися. На жаль, щодня
спілкуючись із дитиною, батьки не завжди вчасно помічають ознаки її
дорослішання, те, що вона розумнішає і змінюється внутрішньо. Нерідко вони
продовжують дотримуватися тих форм і методів виховання, які вже не відповідають
ані її розвиткові, ані її вікові. Звідси непорозуміння і конфлікти. До
найпоширеніших помилок батьків можна також віднести штучне звуження етапних
завдань виховання дитини, недооцінку дитячої діяльності, недостатнє розуміння
батьками ролі свого авторитету й особистого прикладу, небажання підвищувати
рівень своєї педагогічної культури, постійно аналізувати власну виховну
діяльність, робити вчасні висновки.
Засвоєні в дитинстві норми співжиття становлять підґрунтя особистої поведінки людини та її стосунків з іншими. Отже, первинна соціалізація, яка відбувається в родинному колі, полишає слід на все життя. Якщо ж діти не отримують правильних орієнтирів, не привчаються турбуватися про інших, зокрема про своїх батьків, які дали їм життя, виростили і виховали, тоді виникає ще одна педагогічна проблема сім'ї - байдужість і навіть неприязнь дітей до своїх батьків.
Засвоєні в дитинстві норми співжиття становлять підґрунтя особистої поведінки людини та її стосунків з іншими. Отже, первинна соціалізація, яка відбувається в родинному колі, полишає слід на все життя. Якщо ж діти не отримують правильних орієнтирів, не привчаються турбуватися про інших, зокрема про своїх батьків, які дали їм життя, виростили і виховали, тоді виникає ще одна педагогічна проблема сім'ї - байдужість і навіть неприязнь дітей до своїх батьків.
Перешкодою на шляху батьківських помилок можуть бути постійний аналіз виховних
ситуацій та врахування їх досвіду в подальшому, критичне ставлення до особистої
виховної діяльності, розв'язування педагогічних задач. Виховні елементи й
аспекти різнобічної людської діяльності та її результатів можна регулювати і
спрямовувати. Прикладом може бути певна виховна ситуація, яка виникає в сім'ї.
Така обставина завжди передбачає об'єкт і предмет виховання. Основою виховної
ситуації є педагогічна дія (або дії), яка визначається виховними цілями і
мотивами. Їм відповідає суть педагогічних рішень і способи їх досягнення.
Педагогічні дії передбачають виховну інформацію. Якщо педагогічну дію
виконують, скажімо, батьки, то на неї реагують діти. Але в сімейному вихованні,
як правило, батьки творять дітей, а діти творять батьків. Тому, впливаючи на
дітей, батьки теж змінюються. Типові способи такого реагування "батьки -
вихователі дітей" нижче подані у схемі.
Але спочатку зауважимо, що на поведінку дітей та рівень їхнього морального
виховання дозволяє оптимально впливати рівень інформованості батьків про дітей,
їхніх друзів, про їхні справи, інтереси, смаки, настрої тощо. Тим часом,
спостереження доводять, що високий рівень інформованості не виключає байдужості
або негативної спрямованості у стосунках. Це підводить до думки, що бажання
знати про дитину якнайбільше повинне мати коректні форми, а дитина, як
повноцінна і самоцінна особистість, має бути захищеною від грубого втручання в
її внутрішній світ.
Діти, до речі, також краще сприймають виховний вплив батьків, коли вони
інформовані про їхні настрої, вподобання, особистісні особливості тощо.
Як бачимо, реагування дитини на слова, дії дорослих може бути різним: як
вираженим зовні, так і внутрішнім. В чому ж сутність внутрішнього реагування?
Розглянемо його варіанти в названому порядку на рівні визначення самих понять.
Знаючи і розуміючи їх сутність, до них неважко дібрати конкретні приклади із
життя.
Конструктивне реагування передбачає органічне сприйняття певної виховної
інформації, вимог тощо до відома та включення її в зміст своїх переконань і стосунків.
Реконструктивне - таке реагування дитини, коли їй доводиться змінювати свої
переконання, зміст своєї діяльності.
Конформістське - це пасивне сприймання на рівні запам'ятовування без змін в
особистій позиції.
Індиферентне - відсутність реакції дитини на рівні як запам'ятовування, так
і знання.
Конфліктне - несприймання виховної інформації як такої, що суперечить
позиції особистості.
Заради справедливості варто зазначити, що подібні внутрішні реагування відбуваються
і в окремих дорослих.
Коригування реакцій можливе на основі зворотної інформації і дієвості, про
яку мова йшла вище і як це показано в схемі. Але виховний процес у типовій
ситуації набуває ефективності тільки за умови слушних виховних дій.
Вибору ефективних форм виховних дій сприяє аналіз виховних ситуацій,
завдяки якому батьки можуть навчитися визначати умови, причини виховного явища,
методи виховного впливу та давати їм педагогічну оцінку. Цей механізм
забезпечує формування педагогічного мислення, тобто вміння самостійно
аналізувати педагогічні явища, розкладати їх на елементи - умови, причини,
наслідки тощо.
Підготовка батьків до проведення самоаналізу, навчання їх самоаналізу
охоплює три взаємопов'язаних етапи: спонукання до самоаналізу, опосередкованого
аналізу та безпосереднього розвитку самоаналізу. Що вони собою являють?
1-й етап - спонукання до самоаналізу, насамперед, передбачає виникнення в
ньому потреби, знань технології педагогічного аналізу, умовного створення
програми спостережень та аналізу виховної ситуації;
2-й етап - опосередкованого аналізу, як правило, передбачає отримання
інформації батьками від інших людей, можливо, педагогів, про їхню виховну
діяльність; інформацію про виховну діяльність інших батьків (можливо, кращий
досвід сімейного виховання); спостереження й аналіз чужого досвіду; рольову гру
(можна подумки).
3-й етап - безпосередній самоаналіз містить порівняння з еталоном,
виявлення суттєвих відмінностей та встановлення причин такої невідповідності;
оформлення в думці покращеного варіанту діяльності.
У своїй сукупності та за умови дотримання названої етапності - це шлях до
здійснення самоаналізу, конче потрібного батькам у щоденній виховній
діяльності.
Щодня перед батьками виникають також педагогічні задачі, які передбачають
не тільки аналіз умов та причин виховного явища, а й обґрунтування свого
рішення, самостійної відповіді на певні запитання. Вирішування педагогічних
задач, як правило, спонукає батьків до підвищення рівня педагогічних знань, до
творчого застосування класичного або іншого кращого досвіду, творчого
користування методами сімейного впливу. Таким чином, забезпечення партнерських
взаємин батьків і дітей та педагогічної доцільності умов сімейного виховання
дитини ґрунтується на усвідомленні і розумінні батьками потреб її вчасного
розвитку та задоволенні цих потреб, адекватній оцінці себе як вихователів, на
постійній роботі над собою, тобто самовдосконаленні, на доброзичливому
спілкуванні та співпраці членів сім‘ї.
Комментариев нет:
Отправить комментарий